Doğum tarihi: ?? ?? 1931
Kaç yaşında: 91
Meslek: Din Adamı
Doğum yeri: Taşçılar Köyü, Dernekpazarı, Trabzon

Hasan Kılıç Hocaefendi, Mahmud Efendi’nin (Mahmut Ustaosmanoğlu) vefatı üzerine 24 Haziran 2022 itibariyle İsmailağa Cemaati’nin yeni lideri oldu.

Hasan Kılıç Hocaefendi, 1931 yılında (ailesinden alınan bilgiye göre 1929’da) önceleri Trabzon’un Çaykara ilçesine bağlıyken şimdilerde Trabzon’un Dernekpazarı’na bağlı olan Taşçılar Köyü’nde dünyaya geldi. Babası Kasanevasoğulları’ndan Abdullah Efendi ve annesi Şehriye hanımdır. Küçük yaşlarda babası vefat etti. İlim tahsiline, sâlih ve sâliha şahsiyetlerden oluşan bir aileye mensubiyeti vesilesiyle erken yaşlarda başladı. Hıfzını, Şur diye de bilinen, Çaykara’nın Şahinkaya Köyü’nde, Hâfız Habeş ve oğlu Hâfız Mahbub Efendi’nin riyâsetinde dokuz yaşında ikmâl etti.

Hasan Kılıç Hocaefendi, Arapça ve İslâmî ilimler tedrisatına, Lekur Hoca olarak bilinen Muhammed Hanefi Kutluoğlu Hoca Efendi’nin rahle-i tedrisatında başladı. Daha sonra, Osmanlı ulemasından ilim tahsil ettiğini ve ilmî çevrelerde büyük bir şahsiyet olarak temayüz ettiğini duyduğu, Mahmud Efendi (Mahmut Ustaosmanoğlu)’nun da eniştesi ve İslâmî ilimleri tahsil edip icazet aldığı hocası Çalekli Hacı Dursun Efendi (Rahmetullâhi Aleyh)’nin Trabzon’un Of ilçesindeki medresesinde tamamlayıp icazet aldı.

Hasan Kılıç Hocaefendi, Mahmud Efendi (Mahmut Ustaosmanoğlu) ile Hacı Dursun Efendi’nin medresesinde tanıştı. Hasan Kılıç Hocaefendi’nin medreseye başladığı sene, tahsilini tamamlayıp icazetini almış olan Mahmut Ustaosmanoğlu’nun talebe okutmaya başladığı seneydi.

Askerlik görevini Bursa’da tamamladı. Aynı dönemde askerlik yapan (Mahmut Ustaosmanoğlu ile irtibatını kesmedi ve birbirleriyle mektuplaştılar. Hasan Kılıç Hocaefendi, 1954 yılında askerlik vazifesini tamamladıktan sonra Bursa ili Muradiye/Azapbey Camii’nde imam-hatiplik görevine başladı. Burada altı ay boyunca imam-hatiplik yaptı. Bu sürenin büyük yokluk ve imkânsızlıklarla mücadele hâlinde geçtiği ve o sıkıntılar sebebiyle rahatsızlanıp bir süre tedavi gördüğü kaydedilir.

Mahmut Ustaosmanoğlu’nun daveti üzerine İstanbul’a gelen Hasan Kılıç Hocaefendi, Ali Haydar Efendi’ye intisap etti. Mahmut Ustaosmanoğlu’nun İsmailağa Taşmedrese’de ders okuttuğunu öğrenmesi üzerine, ona yakın olup istifade etmek niyetiyle 1955 yılında İstanbul’a gelmek için müftülüğe başvurdu. Aynı sene İstanbul’a tayin olarak Fatih’te Kumrulu Mescid Camii’nde imamlık vazifesine başladı.

İsmailağa Camii’ne yakın olduğu için Kumrulu Mescid Camii’ni tercih eden Hasan Kılıç Hocaefendi, İsmailağa Camii’nde sabah namazından sonra yapılan hatm-i şerîflerin ardından Mektûbât sohbetlerini ilerleyen yıllara kadar devam ettirdi. Mahmut Ustaosmanoğlu’nun şehir dışında bulunduğu durumlarda ona vekâleten erkeklere pazar, hanımlara pazartesi günü tertip edilen tekke sohbetlerini sürdürdü.

Hasan Kılıç Hocaefendi, güzel ahlâkı, edebi, hayâsı, tevazuu ve sadakati ile kendisini ve inandığı değerleri çevresindeki insanlara sevdirebilen müstesna insanlardan olan Hasan Kılıç Efendi, sureti ve ahlâkının güzelliğine bağlı olarak, Mahmut Ustaosmanoğlu tarafından “ak-pak hoca” olarak tavsif edilmiştir. Çevresinin kanaat önderi olarak halkın her türlü müşkülüyle yakından ilgilenmiş ve rehber bir şahsiyet olarak her kesimin yüksek muhabbet ve sevgisini kazanmıştır.

On çocuğu olan Hasan Kılıç Hocaefendi’nin iki kızı Mahmut Ustaosmanoğlu’nun gelinidir.

Mahmut Ustaosmanoğlu’nun ilmî ve hayrî alanda faaliyetleri idare etmek üzere tayin ettiği heyetin başkanı olarak hizmetlere riyaset eden Hasan Kılıç Hocaefendi, Mahmut Ustaosmanoğlu’nun âhirete irtihâlinin ardından tarîkat ve irşâd vazifelerini îfâ etmek üzere altın silsilenin 37. halkası olarak insanlığa hizmetlerini sürdürmektedir.

İsmailağa İstişare Heyeti tarafından yapılan açıklamada, “Bundan sonra, tarikatımızın 37. halkası (şeyhi) Hasan Kılıç Hocaefendi’dir. Heyetimiz râbıta hususunu Hasan Kılıç Hocaefendi ile istişare etmiştir. Onun emri üzere, eski ve yeni ders alacak ihvanımızın râbıtalarını eskiden olduğu gibi Mahmud Efendi Hazretlerimize yapmalarına karar verilmiştir.” ifadeleri kullanılmıştı.

Kitapları:

Tembihat
Mektubat-I Mahmudiye
Fatiha Tesviri
Umre Sohbetleri

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir